onsdag 2 maj 2012

Hur gammal är jag?!

Känner mig som allt från 17 till 80 år när jag nu sitter här på tåget på väg mot huvudstaden.

17 för att jag har tusen och en färgklick på mig idag, randig t-skjorta i alla dess färger, senapsgul halsduk och solglasögon i en neonorange färg. 80 för att jag har eget kaffe, stickningen och matsäck med mig. Något där emellan för att det känns som om jag skulle fly fältet nu när min födelsedag är mindre än ett dygn borta, ni vet så där som 50 åringarna gör för att slippa fira att de är halvvägs till 100. Nu är det ju inte riktigt så att jag flyr fältet för att jag är halvvägs till 48 imorgon utan för att jag skall på UngMarthas AU möte i Helsingfors ikväll. Sen ska jag passa på att spendera lite tid med Miira när jag nu är där nere och imorgon bär det av till Åbo var jag har både mamma och syster. Ska bli underbart skönt att sova på hotell och få stiga upp på lördagsmorgonen och gå och äta hotellfrukost.

Idag är det alltså min sista dag som 23 åring. Är lycklig över att jag kan få ta glädje av de bästa av alla åldrar. Vet oftast inte hur gammal jag egentligen är numera?! Det är konstigt hur åldern liksom inte spelar så stor roll längre. Satt för mig själv och tänkte på vad jag hunnit åstadkomma under mitt år som 23 åring och insåg hur sjukt mycket jag egentligen hunnit med på bara ett år.

Började mitt liv som 23 med filmpremiär av Fast five, det var ingen dålig start precis. Fortsatte med att ta flyget till Singapore med mamma och när vi var hemma igen sparkade sommarjobbet igång.


Det börjar höra till en del av sommaren att arbeta på Arken ute i Replot så att jag i år ännu inte vet om jag kommer att stå där bakom disken är både spännande och lite sorgligt. Hoppas få besked idag från båten så jag kan meddela till restaurangen hur det blir.

Sommaren 2011 flög förbi, hann med midsommarfiras, jobb, villaliv, strandliv (hela en dag), Volleyboll och en resa till Stockholm med Ida.


När hösten kom satte studierna igång som aldrig förr. Tryckte in allt jag kunde i läseordningen och bestämde mig även för att läsa nybörjarpedagogik som extra ämne. Är otroligt glad att jag halka in på nybben för den har gett mig så otroligt mycket. Beställde även hem homemade by Mia lappar och satte igång med att sticka åt en hel del andra än mig själv. Fick även till stånd några virkade produkter samt en och annan knypplad spets under hösten. Åkte tåg av och an mellan Vasa och Helsingfors av samma orsaker som jag idag åker ned till huvudstaden, nämligen UngMartha och möten. Det känns som om jag hållit på med UngMartha hur länge som helst men insåg idag att det är ca 1 år sen jag blev invald i styrelsen av en ren slump. Något som jag är otroligt tacksam för. Trivs som fisken i vattnet med allt som vi sysslar med på UngMartha. Visst kan det vara tungt ibland att åka av och an och hit och dit men i slutändan är det definitivt värt det.

Nyåret firades med några vänner i min nya lägenhet, för en flytt har jag även hunnit med under det senaste året. Hade dock inga möbler så det blev picknick på golvet och tusen skratt. Det nya året började jag med att inreda min lägenhet och känna att jag äntligen fick plats med allt det jag ville. Har ju till och med ett symaskinsbord i lägenheten nu. Trots det har jag inte sytt så mycket eftersom synten som jag lånat har fått ta över platsen under tiden som jag övat till pianotenten. Måst säga att det skall bli riktigt kul nu när jag har den kursen ur världen och får plocka fram symaskin igen.

Resten av våren har även den flugit förbi, har varit en vecka på Kanarieöarna med mamma och syster samt besökt Bina i Holland. Fullkomligt älskar att resa och se världen (ännu mer nu efter mitt utbyte i Barcelona 2010-2011).


Jag avslutade mitt år som 23 på bästa sätt, nämligen med att fira 3 saker på en och samma gång. Vappen, namnsdag och födelsedag! Om mitt liv som 23 har präglats av skolarbeten, vänner och handarbete så är det inget mot vad mitt liv som 24 kommer att präglas av. Det blir allt det plus rutiner, kandidatskrivas, graduskrivas och gym! 

Nu ska jag ta njuta av min yoghurt här på tåget och sedan ta igen lite sömn. Har nämligen börjat läsa Harry Potter så det blev inte så mycket sovet inatt. Tidigare har jag klarat av att läsa ett kapitel i gången och sedan sova men igår var det så spännande så jag kunde bara inte sätta boken ifrån mig. 



1 kommentar:

  1. Va kul de e att läsa din blogg :) nu när jag funnit tid att göra det :P önskar dig ett toppen år som 24-åring från och med imorgon! Ps. Vincent gillar sälen som är "Homemade by Mia" jättemycket! Ds. Kram <3 /blöjisen

    SvaraRadera