måndag 2 april 2012

Påskrim

Nu har ni kanske hört talas om julklappsrim men aldrig påskrim. Julklappsrimmen står ju alltid på paket och är endast ett per present men påskrimmen är något helt annat. Här krävs det att du lyckas gissa rätt på alla rim för att komma fram till presenten. Tänk så roligt!

Jag älskar att pyssla och fixa och trixa och planera och.... ja.a you name it! Så nu har jag fixat en liten påskrims bana åt Ems, Marie och Jannis. De skall nämligen komma hit i bastun efter Volleyn idag. Detta är vad som väntar dem:

Väl innanför dörren får de varsin lapp...

På den första lappen står det samma för alla, efter det kom ställena i olika ordning..

Första lappens text:¨

Ställ mig på några plus så är jag nöjd
Det får vara max 8 på sin höjd
Dra ut en låda och ditt namn på ett papper du ser
Läs nu denna så hittar du fler 


 (Kylskåpets fruktlåda)


Andra lappen:

I mig hittar ni allt från metall till textil
Nej jag är ingen låda var man kan hitta en sil
Jag har en kant av rosa och en kropp av vitt
Nu tycker jag du på väggen skall ta en titt


(min stickförvarings ficka som hänger på väggen)


Tredje lappen:

Vill du ha flera eller något att ta i hand
Jag funkar alltid eller bara ibland
Nu som då kan det krångla om vätskan är slut
Men annars så spottar jag pappren ut


(Printern)


Fjärde lappen:

Rosa och turkosa ligger vi här
Mia hon använder oss när hon Svaije lär
Att inte ha tid för oss är för Mia en sorg
Men här ligger vi å väntar i vår korg


(Garnkorgen) 


Femte lappen:

Förr fick man se på allt och lite till
Nu behöver du mig för att se hur man gör äkta svensk sill
Stoppa in sladden och sen ytterligare två
Så kanske du dumburken kan titta på


 (Digiboxen)


Sjätte lappen:

Mia ser sig själv när hon ser på mig
Inte som nu men som då hon träffade dig
Bakom ramarna blå
Gömmer sig kanske ett glas eller två


 (Vitrinskåpet)


Sjunde lappen:

Köp något färdigt så går det fort
Nej jag syftar inte på ett kort
Riv av plasten, sätt den in och vrid på min ring
Sen är det bara att vänta på ett pling


 (Micron)


Åttonde lappen:

Vrid på en knapp så lyser det i mig
Vrid på en till och temperaturen ändrar sig
Kom dock ihåg att vrida tillbaka när du är klar
Annars kanske du får ringa en ”brandkarl”

(Ugnen)


Nionde lappen:

Du behöver mig inte när du står
Men om du sitter och klämmer så går det som det går
Jag snurrar och snurrar tills endast rullen är kvar
Men just idag jag något extra i rullen har


 (WC-pappers rullen)


Tionde lappen:

Jag kan vara både varm och kall
Du kommer till mig genom en hall
Sväng huvudet till vänster om du står i mig
Fast med en klädnypa ser du en vit grej


 (Bastun)


Elfte lappen:

Lite lutning men ändå rak
Står jag på marken under ett tak
Allt på mina hyllor är visset och dött
Men snart ska de ersättas med något färggrant och sött


 (Blomhyllan på balkongen)


Tolfte lappen:

Snart ska vi sitta i bastun i värmen
Men vad har du då bakom ryggen och ”väggskärmen”
Lyft på en kudde och ta dig en titt
Vad som kan finnas på min sitt


 (Soffan på balkongen)


Trettonde och sista lappen fick de alla igen samma text på en gång:

När ni nu har letat er sjuka
Ska ni till sist kolla bland de mjuka-
Djuren och bland täcken
Tyvärr är det inga julklappar i säcken
Men något nästan lika bra som tomtens skägg
Ni skall finna var och en ett  _ _ _!


 (svar: ÄGG, i sängen)

Innehållet hittar ni här nedan. 


Det är så roligt att få fixa en massa och ännu roligare att se på när de nu springer runt i min lägenhet och letar efter lappar!

Snart blir det bastu och efter det lite yoghurt med färska jordgubbar och banan!!

WOOPWOOP!

GLAD PÅSK PÅ ER!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar