söndag 10 juni 2012

Min helg

Har hunnit med en massa denna helg...

Började fredagen med att sätta upp min hylla på väggen i rummet och hängaren i köket.



Fortsatte med att få Emilia hit på lite balkongssolas och sedan även Pake. Bjöd mina två gäster på tortillas i solskenet och hade det bra.


Kvällen avslutades på Strampen för min och Emilias del. Årets första terasscider! 


På lördag hoppa jag i bilen och for ut till villan för att luncha med mamma. Sen fortsatte vi mot Jakobstad och körde alla små underliga bakvägar som vi bara kunde komma på på vägen dit. Det blev en hel del skratt och några U-svängar. I Jakobstad väntade Gymnastikfestivalen och vi njöt i 1½ timme av alla möjliga fina och söta program. 





Innan det bar iväg hem tillbaka tog vi en runda via mammas en kompis för att hämta lite vatten eftersom natten skulle spenderas på villan och vi var utan i kanistern. Hittade en hel hög med liljekonvaljer mitt i ett bostadsområde i Jakobstad. Tänk hur fint det kommer att se ut när dessa alla blommar senare i sommar.


På vägen hem hade jag lite småtråkigt och satt och lekte med kameran. Himlen var så otroligt fin men det var lite svårt att få det att fastna på bild när bilen susa fram i 100 km/h. Mamma stannade till sist så jag fick ta iaf ett par foton som blev till något. 



Tillbaka vid villan satte vi ut näten och njöt sedan av varsitt glas prosecco innan vi tog natten.



På söndag skulle näten tas upp och vi fick 13 abborrar och så braxen som jag fick ta hem. Har rådfrågat Svaije om hur man skall tillaga en sådan så nu ligger den i frysen i väntan på min första ledighet från båten. Tror jag skall ta och bjuda in fröken Sabina Nabb som kommer hem passligt tills jag stiger av första gången. 


Det ligger lite virke och skräpar under terrassen på villan så jag bestämde mig för att bygga ihop en blombänk åt mig. Fick sådan inspiration när jag lyckades hänga upp både hylla och krokar på väggen alldeles själv med slagborr och proppar och allt på fredagen så helst skulle jag nog ha byggt en massa smått under hela helgen. Hoppa i pappas Wärtsilä halare och tog fram cirkeln, hammare, spik och måttband. Är riktigt nöjd med min blombänk som nu står ute på balkongen och väntar på att få något i sig. Har döpt den till kalven eftersom den ser ut som en liten kalv på långa smala ben. 



När klockan började närma sig mat rökte vi abborrarna. Efter att vi alla var mätta satte vi oss i bilen igen och körde tillbaka mot Jakobstad och mammas kompis segelbåt. Eftermiddagen har alltså spenderats till havs. Trots att vinden lyste med sin frånvaro var det skönt att spendera lite tid på segelbåten sakta puttandes fram på vattnet. Vi tog iland vid Mässkär och åt lite kvällsmat innan vi puttade in tillbaka till hamnen. 





Nu har jag just kommit hem efter att ha kört i ett näst intill perfekt väder hem från Jeppis. X3M bjöd dessutom på SöndagsMys så musiken fela inget alls. Snart är det dags för sängen och imorgon skall jag fungera som pack och flytt hjälp till Emilia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar