lördag 24 mars 2012

Min Mamma med stor M

Hade tänkt skriva ett inlägg om kvällen igår men tankarna som lämnade att snurra i mitt huvud efter gårdagen är tankar om min mamma. Så detta inlägg får bli om just min mamma. 

Tankarna har snurrat omkring där uppe redan en längre tid. Min mamma är nämligen lite av en krut- och stålkvinna. Här bor hon i lilla Vasa i en lägenhet på 140 kvm (om jag minns rätt på metrarna), har en villa som hon ägnar stora delar av sin tid åt och ett jobb som tar upp en hel del tid det med. Allt detta sköter hon så gott som ensam (inte jobbet då men ni fattar) utan att klaga. Visst bor vi alla barnen i samma stad men inte kan jag ju påstå att hon har fått några riktiga hemmabarn inte. Vi har alla tre fullt upp med vårt eget och pappa bor ju i Singapore största delen av året så....

Mamma håller alltså ordning i lägenheten i stan (som vi barn för övrigt lite nu som då råddar i), fixar och lagar på villan (allt från vedhuggning och städning till planering och gårdsröjning) och sköter sitt jobb (ett jobb som kräver att hon är rörlig och kan vara borta en hel del, visst är hon stationerad i Vasa men huvudkontoret ligger i Jakobstad och de har kunder runt om i hela Finland). Utöver detta hinner hon ännu med alla sina vänner. Ibland kan jag skratta lite åt hennes funderingar kring hur hennes barn kunnat bli såna som har tusen bollar i luften på en gång. Ja menar hon har ju inte mindre saker att tänka på själv, tvärtom. 

Jag tänker inte alltid på hur mycket hon egentligen måste göra. Men igår när jag flög runt med dammsugaren här i mammas lägenhet och torkade damm och städade badrummen insåg jag hur mycket energi redan städningen av  detta hem kräver. Att hon dessutom lånar ut lägenheten då jag ställer till med tjejkväll och råkar bjuda aningen för många vänner för att vi skall rymmas hemma hos mig gör min mamma till den bästa. Det var extra roligt att hon dessutom ville vara med på tjejkvällen och att hon bjöd in min underbara gudmor Gilla var toppen. Nu är det inte bara jag som klampar in och lånar lägenheten, även storebror spenderar tid här, speciellt nu när formel 1 håller på och körningarna sänds på kanaler som finns på mammas TV. Inte klagar hon då heller fast TVn står på mitt i natten då körningarna körs på andra sidan jorden.

Nu skall ni inte tro att min mamma bara jobbar och städar och fixar. Hon hinner även sitta ner med oss barn då vi kommer hem helt utan förvarning. Och inte klagar hon då heller, istället skrattas det oftast så mycket så tårarna rinner. Hon tar sig även tid att träffa sina vänner. Och jag måst säga att jag beundrar den vänskapen som de flesta av hennes vänner och hon har. De kan gå veckor utan att de hinner träffas, ibland flera månader men ändå är det som om inte en minut skulle ha gått sen sist då de träffas. Sådan vänskap är nog guldvärd. 

Jag skulle kunna skriva tusen rader till om min fina mamma men jag tänker avsluta här och fortsätta städningen efter gårdagskvällen. Till sist skall jag bjuda på några bilder på denna underbara MAMMA som jag fått äran att ha som MAMMA!

mamma när hon tagit sig tid för att gå med mig på café


mamma vid villan vår (hon är den röda lilla pricken mitt på bilden)


mamma, jag och lillasyster på vår tjejresa till Puerto Rico och Amadores


Tack för att du finns mamma! <3





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar