måndag 26 mars 2012

Lång, kort, knälång, hellång?!?!

På något underligt vänster så ändrades mina planer från att inte gå på Brobyggarnas årsfest till att gå på festen som min brors avec. Det skall nog bli roligt trots att jag inte hade planerat in detta evenemang varken tidsmässigt eller ekonomiskt sett. Problemet är nu bara den där förbaskade klädkoden. MÖRK KOSTYM!

Det måste vara så underbart lätt att vara man i dessa situationer. Jag menar det står ju alltid vad de skall ha på sig, mörk kostym, kavaj, smoking?! Klädkoderna är ju helt enkelt döpta efter männens kläder. Men vad skall man då ha som kvinna. Har googlat och läst och lyssnat på mina vänner som också skall på festen men jag kan inte påstå att jag blir klokare för det. Knälång verkar vara det vanligaste svaret om man googlar mörk kostym, men sen står det ibland att det är viktigt att den inte är hellång och ibland kan den även vara hellång. På vissa sidor står det att det går med vilken längd som helst bara den är av en finare modell?!? Det är så man blir tokig!

Som jag skrev i något tidigare inlägg så sydde jag min årsfestklänning till kårens årsfest ifjol. 30 € och några svordomar senare så hade jag mig en långklänning som jag trivdes i. Men då var det relativt lätt eftersom man enligt etiketten skulle ha just långklänning. Har vänt upp och ner på mina tyglådor och funderat hur svårt de skulle kunna vara att sy en ny liknande klänning men i kortare modell, typ knälång eftersom det verkar vara den längd som de flesta källor anser att hör till klädkoden mörk kostym. Hittar dock inget billigt tyg som jag tycker om och inte har jag tid att sy en heller.

Denna klänningspanik tar upp all min tankeverksamhet och jag till och med drömmer om klänningar i alla färger och om en hög olika modeller. Det är lite som slutet av Törnrosa när féerna byter färg på Törnrosas klänning då  hon och prinsen dansar runt runt runt (1.14.24 i filmen nedan)..... Please make it stop!





Har nu i alla fall lyckats klicka hem något alternativ så får se i slutet av veckan om jakten fortsätter och frågetecknen hänger kvar eller om det får duga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar